Skip to main content

VI TILBYDER

Konsulentvirksomhed med speciale i kriminalpræventive oplæg og undervisningsforløb til fri- og efterskoler, ungdomsklubber, samt ungdomsuddannelserne.

Foredrag/Undervisning

Vi tilbyder målrettet undervisning samt foredrag omhandlende kriminalitetsforebyggende emner der både henvender sig til elever, forældre samt fagprofessionelle. 

Undervisningen er tilpasset sådan, at den henvender sig til elevernes målgrupper samt de risikosituationer, som børnene og de unge kan komme ud for fra 3. klassetrin og helt op til det 25. leveår. Foredrag til forældre tilbydes enten i forlængelse af undervisningen af f.eks. en klasse/årgang eller separat. 

Formålet med undervisningen er, at give børnene, de unge samt forældrene indgående kendskab til risikosituationer som de kan havne ud i, når det kommer til brugen af sociale medier, unges fest og alkoholvaner samt rusmidler. 

Desuden tilbyder vi foredrag, som tilsigter at klæde fagprofessionelle på i forhold til relevante samfundsmæssige udfordringer, f.eks. omhandlende radikaliseringsprocesser, negativ social kontrol, traumer m.m.

3.- 4. klassetrin

Børns brug af sociale medier

Undervisningen af eleverne har til formål at skabe refleksion omkring regler samt etik og moral i brugen af sociale medier. Der tages udgangspunkt i forskellige dilemmaer som børnene kan komme i, når de chatter sammen, deler billeder og skaber nye relationer online. I denne undervisningspakke skabes der også dialog om hvilke medier børnene bruger samtidigt med, at der er stor fokus på at klæde børnene på i forhold til at passe på sig selv og andre når det bl.a. kommer til beskyttelse af egne private oplysninger, mobning samt klassetrivsel.

5. – 6. klassetrin

Børns brug af sociale medier

Undervisningen af eleverne har fokus på deres brug af medier som Facebook, Instagram og Snapchat samt de risikosituationer som er forbundet med de unges brug af disse medier. Der fokuseres på kendskab til emner, som konflikthåndtering, lovgivning og billeddeling samt en introduktion til mulige konsekvenser der kan få betydning for de unge, når de nærmer sig den kriminelle lavalder.

Har du spørgsmål, så skriv til os her

Fra 7. klassetrin til 18 år

Unges brug af sociale medier

Der tilbydes foredrag som tager udgangspunkt i lovgivningen med henblik på at give de unge en indsigt i hvilke faresignaler de skal være opmærksomme på i forhold til deres brug af sociale medier. Herunder mere specifikt viden om og eksempler på hvordan de kan komme til at bryde lovgivningen og dermed plette deres straffeattest, ved f.eks. at dele et intimbillede af en eks. kæreste, sende en truende eller krænkende besked eller lignende. I oplægget er der fokus på, at gøre deltagerne opmærksomme på, hvordan diverse umiddelbart uskyldige hverdagshandlinger kan skabe store fremtidsmæssige konsekvenser.

7. – 8. klassetrin

Unge, alkohol og fester

Eleverne undervises omkring emnet alkohol og fester. Der tages udgangspunkt i teorien om flertalsmisforståelser og målet er, at eleverne bliver bevidste om forskellen på hvor meget de tror andre drikker og hvor meget de i virkeligheden drikker. Mange unge tror nemlig at deres venner drikker meget mere end tilfældet er, hvilket er med til at skabe et indirekte gruppepres hvor egne forestillinger om andre, kan medvirke til en tidlig alkoholdebut eller et unødvendigt stort forbrug af alkohol. Endvidere undervises eleverne i hvordan alkoholen påvirker kroppen/hjernen, diverse faresignaler man skal være opmærksom på samt hvordan man passer godt på hinanden når man fester.

8. klassetrin til 18 år.

Unge og hash

Igennem undervisning opnår de unge en detaljeret indsigt i hvordan hash og diverse andre rusmidler påvirker kroppen og hjernen. Der tales derudover eksempelvis om grænsen mellem brug og misbrug af rusmidler, om forbud er bedre end legalisering samt om hvilke muligheder man har til at få hjælp hvis man ender i et forbrug af rusmidler. Desuden bliver der i undervisningen lagt vægt på hvilke risikosituationer de unge kan komme i, når de selv bruger rusmidler eller færdes i miljøer hvor rusmidler er legitime samt hvilke konsekvenser det kan skabe for deres egen fremtid.

Forældreoplæg

Der er et tilpasset forældreoplæg til hver undervisningspakke. Afhængigt af børnenes alder sigtes der mod diverse relevante tendenser i forhold til børns og de unges brug af bl.a. sociale medier, risikosituationer de unge kan komme i når de fester m.m. Formålet er at klæde forældrene på sådan, at de igennem tilegnet viden og dialog kan være med til, at beskytte deres børn når det kommer til mulige risikosituationer.

Foredrag der henvender sig til fagprofessionelle

Konsulentvirksomhed med speciale i kriminalpræventive undervisningsforløb og ungdomskultur, samt forebyggelse af radikalisering, ekstremisme, æresrelateret vold, negativ social kontrol og dansk kulturforståelse

Ungdomskriminalitet og proces for Ungdoms-kriminalitetsnævnet

I dette oplæg vil vi fokusere på begrebsafklaring, statistikker og fakta omkring ungdomskriminalitet. Vi vil redegøre for lovgivning og procedurer for unge lovovertrædere, samt ungdomskriminalitetsnævnet. Vi vil forklare vigtigheden i at opnå kendskab til de kriminalitetstruede børn og unges risikofaktorer og behov.

Vi vil gennemgå processen af den nye lovgivning vedr. ungdomskriminalitetsnævnet, og redegøre for screeningsværktøj brugt af fagprofessionelle til at vurdere risikoen for antisocial/kriminel adfærd for unge i alderen 12-17 år.

Oplæg om forebyggelse af islamistisk radikalisering og højreorienteret ekstremisme

Oplægget er tiltænkt fagfolk og har b.la. til formål, at give en bred indsigt og forståelse for diverse begreber og udfordringer i Danmark samt give tal og fakta om emnet, med udgangspunkt i valide europæiske undersøgelser. Desuden er der afsæt i et teoretisk udgangspunkt, som er forklarende i forståelsen omhandlende radikaliseringsprocesser. Endvidere er der en præsentation og introduktion til forebyggelsesaspekter, ud fra flere forskellige niveauer. Konkrete arbejdsværktøjer bliver også præsenteret og tilsammen kan oplægget danne grundlag for, at diverse relevante faggrupper kan få hjælp til, at skelne mellem forskellige former for bekymringer, have forståelse for radikaliseringsprocesserne og øve sig på arbejdet med risikovurderingsværktøjerne. Dette med henblik på enten at søge yderligere hjælp eller iværksætte handleplaner.

Oplæg om dansk kulturforståelse for nyankommne borgere

Oplægget har til formål at give nye borgere en bred forståelse for forskellige kulturmæssige aspekter i det danske samfund. Her kan der bl.a. nævnes emner, som dansk ungdomskultur – hvordan de unge fester, hvilke signaler der sendes i nattelivet, konsekvenser af bestemt adfærd mm. Desuden drøftes andre relevante emner i et bredt spektrum, som bevæger sig fra emnet sex til uddannelses samt arbejdsmarkedssystemet, fritidsaspektet og de gældende normer og værdier til meget mere, som man skal vide for at kunne indgå i samfundet og passe på sig selv.

Oplæg om æresrelateret vold og negative social kontrol for fagpersoner

Oplægget er tiltænkt fagprofessionelle og omhandler æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Emnet har igennem længere tid været genstand for stigende opmærksomhed i det danske samfund. Selvom det er fokus på området, er der ofte mange tvivlsspørgsmål blandt fagprofessionelle i denne typer af sager.

I vores oplæg vil vi forsøge at give indsigt og forståelse for begreberne og hvad definerer negativ social kontrol og æresrelateret konflikter. Vi vil give eksempler på konflikter og de unges oplevelse af negative social kontrol, samt vil vi gennemgå lovgivning, tal og fakta og de muligheder der er i Danmark. Desuden vil vi præsentere de dilemmaer som ofte opstår hos fagprofessionelle i arbejdet med den målgruppe.

Oplæg om traumatisering af flygtningebørn og indvandrere for fagpersoner

Der tilbydes foredrag der tager udgangspunkt i flygtninge- og indvandrerbørn der lever med trauma, sekundært trauma, eller hvor deres primære omsorgspersoner har traumer. Viden om traumer er vigtig for fagprofessionelle i deres arbejde, og vores oplæg vil have fokus på begreberne og hvad det indebærer for et barn at leve med trauma eller sekundært trauma, og hvad der er forskellen på disse to begreber. Det bliver taget udgangspunkt i hvilke symptomer barnet kan have og deres særlige reaktioner og generelle levevilkår, og hvordan de fagprofessionelle omkring barnet kan have indflydelse på barnets hverdag.

Administrative opgaver

Risikovurdering for kriminalitet for unge i alderen 10-17 år.

YLS/CMI står for Youth Level of Service – Case management inventory og er et redskab til fagpersoner, som bl.a. bruges til at vurdere risiko- og behovsfaktorer hos kriminelle og kriminalitetstruede unge med antisocial adfærd.

YLS/CMI bruges i forbindelse med forebyggelse og håndtering af ungdomskriminalitet. Der er også mulighed for, at anvende dette redskab til at udarbejde en behandlingsplan for den unge.

Risikovurdering for radikalisering

Indsatserne er bygget op omkring forskellige værktøjer, der supplerer hinanden og som har til formål at risikovurdere samt kompetenceafklare borgeren, hvorefter der fokuseres på bl.a. målsætning, mentorstøtte mv. Indsatserne tager teoretisk afsæt i de tilværelsespsykologiske samt AI inspirerede perspektiver.

Børnefaglige undersøgelser

Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnets eller den unges forhold.

DSE tilbyder udarbejdelse af børnefaglige undersøgelse jf. SEL § 50, der betegnes som en børnefaglig undersøgelse, både på foreliggende relevante materiale, eller i samarbejde med forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år i form af samtaler.

Ungefaglige undersøgelser

Når en sag bliver henvist til ungdomskriminalitetsnævnsbehandling, skal sagen oplyses, med udarbejdelse af en ungefaglig undersøgelse jf. Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, der kan danne grundlag for nævnets afgørelse i sagen. DSE tilbyder udarbejdelse af en ungefaglig undersøgelse til at belyse barnets og dens unge ressourcer og udfordringer, både på det foreliggende materiale, samt ved indhentning af relevante oplysninger og samtaler.